Cijfers 2018
30 januari 2019In dit artikel vindt u de belangrijkste cijfers van 2018: u vindt hier cijfers over de totale instroom van cliënten en specifiek over jongeren. U vindt er informatie over het aandeel klinische behandeling, verschillende leeftijdscategorieën en primaire problematiek. Ook vindt u in dit artikel cijfers over ons personeelsbestand en de cliënttevredenheid in 2018.
Alle cliënten
In 2018 waren 7.688 cliënten in behandeling, versus 8.023 in 2017. Van hen zijn 1.145 cliënten klinisch opgenomen. Dit zijn alle opnames, ook andere financieringsstromen dan DBC en DBBC, maar exclusief woonvoorzieningen (hostels).
Primaire problematiek | Aantal |
Alcohol | 2.617 |
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) | 1.284 |
Opiaten | 778 |
Cannabis | 952 |
GHB | 238 |
Gokken | 261 |
Medicijnen (o.a. benzodiazepines) | 97 |
Internet (gamen, chatten, erotiek) | 90 |
Ketamine | 52 |
Xtc | 10 |
Overig1 | 54 |
Onbekend2 | 1.255 |
1 Bijvoorbeeld: lachgas, nicotine, hallucinogenen
2 Bijvoorbeeld omdat cliënten zich nog in de intake/diagnostiekfase bevinden, omdat ze alleen nog urinecontroles krijgen of omdat het cliënten zijn van de dag- en nachtopvang of een woonvoorziening.
Geslacht | Aantal |
man | 5.811 |
vrouw | 1.877 |
Leeftijd | Aantal |
> 50 jaar | 1.907 |
24-50 jaar | 4.920 |
18-23 jaar | 769 |
< 18 jaar | 92 |
Jeugd en jongeren (12-24 jaar)
In 2018 zijn in totaal 861 jongeren door Kentra24 (onderdeel van Novadic-Kentron) behandeld (klinisch en ambulant), versus 931 in 2017.
Primaire problematiek | Aantal |
Cannabis | 332 |
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) | 150 |
Alcohol | 83 |
Gamen | 48 |
Gokken | 54 |
GHB | 18 |
Xtc | 8 |
Opiaten | 2 |
Overig | 56 |
Onbekend | 110 |
Leeftijd | aantal |
12 | 1 |
13 | 7 |
14 | 5 |
15 | 11 |
16 | 23 |
17 | 45 |
18 | 71 |
19 | 121 |
20 | 113 |
21 | 146 |
22 | 143 |
23 | 175 |
Geslacht | Aantal |
man | 667 |
vrouw | 194 |
Aantal medewerkers
Aantal fte per 1 januari 2018: 725
Aantal medewerkers per 1 januari 2018: 858
Aantal fte per 31 december 2018: 757
Aantal medewerkers per 31 december 2018: 890
Cliënttevredenheid
Domein | N | GEM |
Totaal NK (Ambulant) | 839 | 8,3 |
Specialistische GGZ en BasisGGZ | 752 | 8,4 |
Zorg betaald vanuit de Wmo (gemeente) | 88 | 8,1 |
Forensische zorg | 51 | 8,0 |
N = aantal respondenten; GEM = gemiddelde score (0-10)
Het meetinstrument (CQI-GGZ-VZ-AMB) is een online vragenlijst van dertien vragen die aan het einde van de behandeling anoniem wordt ingevuld door de cliënt. De Specialistische GGZ en de Basis GGZ zijn binnen NK ondergebracht binnen hetzelfde team.
Conclusies
- Cliënten die ambulant bij NK zijn behandeld en de CQI-vragenlijst hebben ingevuld, zijn erg tevreden over de behandeling die zij bij NK hebben gehad (rapportcijfer voor heel NK: 8,3).
- Bijna de helft beoordeelt de behandeling bij NK met een 9 of hoger (46%), terwijl slechts 3% een 5 of lager geeft.
- Vooral op het gebied van Bejegening (serieus nemen en begrijpelijk uitleggen) scoort NK hoog (gemiddeld 4,9 op een schaal van 1 tot 5).
- De cliënttevredenheid van totaal NK is gedurende het afgelopen jaar gelijk gebleven ten opzichte van 2017. NK streeft er altijd naar om haar cliënttevredenheid te verbeteren!
- De informatieverstrekking over zelfhulpprogramma’s, cliëntondersteuning en/of patiëntenverenigingen scoort het laagst (gemiddeld 3,9 op een schaal van 1 tot 5, 17% geeft score 1 of 2) en vormt daarmee een punt van aandacht.