Cijfers januari – juni 2015
14 juli 2015Bekijk hier de cijfers over de eerste helft van 2015: u vindt hier informatie over de totale cijfers van Novadic-Kentron (specialistische en BasisGGZ), Kentra24 (jongeren) en over de cliënttevredenheid.
Novadic-Kentron totaal (specialistische en BasisGGZ)
Hieronder vindt u achtereenvolgens informatie over het aantal cliënten, hun primaire problematiek, geslacht en leeftijd.
Aantal cliënten | n |
Aantal nieuwe inschijvingen | 2.059 |
Aantal cliënten in behandeling | 6.832 |
Aantal cliënten per 1.000 inwoners | 2,8 |
Primaire problematiek | n | % |
Alcohol | 2.306 | 33,8 |
Opiaten | 806 | 11,8 |
Opwekkende middelen(Cocaïne, amfetamine) | 966 | 14,1 |
Hallucinerende middelen(xtc) | 15 | 0,2 |
Cannabis | 838 | 12,2 |
GHB | 189 | 2,8 |
Gokken | 170 | 2,5 |
Nevencliënten | 247 | 3,6 |
Overig of onbekend | 1.295 | 19,0 |
Geslacht | n | % |
Mannen | 5.132 | 75,1 |
Vrouwen | 1.700 | 24,9 |
Leeftijd | n | % |
Ouder > 50 jaar | 1.893 | 27,7 |
24-50 jaar | 4.217 | 61,7 |
18 t/m 23 jaar | 611 | 8,9 |
Jonger dan 18 jaar | 111 | 1,6 |
Kentra24
186 cliënten (128 mannen, 58 vrouwen). De gemiddelde leeftijd is 20,1 jaar.
Primaire problematiek | n | % |
Cannabis | 99 | 53,2 |
Alcohol | 20 | 10,8 |
Cocaïne | 17 | 9,1 |
GHB | 16 | 8,6 |
Amfetamine | 7 | 3,8 |
Internet/gamen | 9 | 4,8 |
Xtc | 7 | 3,8 |
Overig/onbekend | 11 | 5,9 |
Cliënttevredenheid
In 2015 zijn we gestart met een tevredenheidscijfer van 8,6. in de specialistische GGZ. De tevredenheid ligt daarmee iets hoger dan het gemiddelde van vorig jaar (8,2). Ook in de BasisGGZ vullen cliënten de meting in (zowel ROM* als de tevredenheidsmeting). De respons van deze groep is gestart dit jaar met 57% en ligt hiermee ver boven het landelijk gemiddelde. Door de metingen kunnen we op het einde van dit jaar betrouwbare uitspraken doen over hoe de cliënten van Novadic-Kentron (BasisGGZ en specialistische GGZ) de zorg beoordelen en wat de behandeleffecten zijn.
* ROM staat voor Routine Outcome Measurement. Hiermee worden de behandeleffecten gemeten. De vragenlijsten gaan over de ernst van de problemen en de klachten, het dagelijks functioneren en de kwaliteit van leven.