CLIËNTTEVREDENHEID 2024

In dit artikel vind je de belangrijkste cijfers van 2024: je vindt hier cijfers over de totale instroom van cliënten en specifiek over jongeren. Je vindt er informatie over het aandeel klinische behandeling, verschillende leeftijdscategorieën en primaire problematiek. Verder vind je een terugkoppeling over de cliënttevredenheid in 2024. 

Alle cliënten

In 2024 6987 waren  cliënten in behandeling, versus 6949 in 2023. Van hen zijn 986 cliënten klinisch opgenomen.

Primaire problematiek Aantal
Alcohol 2462
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) 1143
Opiaten 712
Cannabis 917
GHB 114
Gokken 247
Medicijnen (o.a. benzodiazepines) 368
Internet (gamen, chatten, erotiek) 47
Ketamine 140
Xtc 8
Overig1 222
Onbekend2 607

1 Bijvoorbeeld: lachgas, nicotine, hallucinogenen

2 Bijvoorbeeld omdat cliënten zich nog in de intake/diagnostiekfase bevinden, omdat ze alleen nog urinecontroles krijgen of omdat het cliënten zijn van de dag- en nachtopvang, een woonvoorziening of cliënten die behandeling krijgen via huisartsenpraktijken (onderaannemerschap)

Geslacht Aantal
man 5155
vrouw 1827
onbekend 5
Leeftijd Aantal
<18 131
18-23 676
24-50 4248
50+ 1932

Jeugd en jongeren (12-24 jaar)

In 2024 zijn in totaal 807 jongeren behandeld (van wie 122 klinisch), versus 786 in 2023.

Primaire problematiek Aantal
Cannabis 267
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) 138
Alcohol 76
Gamen 13
Gokken 37
GHB 4
Xtc 2
Opiaten 5
Overig 154
Onbekend 111
Leeftijd aantal
11 1
13 2
14 13
15 16
16 30
17 69
18 73
19 86
20 123
21 110
22 139
23 145
Geslacht Aantal
Man 582
Vrouw 224
Onbekend 1

Cliënttevredenheid

Cliënttevredenheid bij behandeling meten we met de CQI-GGZ-VZ-AMB: een online vragenlijst met dertien vragen die de cliënt aan het einde van de behandeling anoniem invult. N is het aantal cliënten die hebben meegedaan, Gem is de gemiddelde totaalscore op cliënttevredenheid (van 0 tot 10). De Specialistische GGZ en de Basis GGZ zijn binnen NK ondergebracht binnen hetzelfde team. Sinds 2023 nemen we ook de CQI-vragenlijst voor de klinieken af, die cliënten aan het einde van de opname invullen.

  Gem
Totaal NK (gemeten met CQI) 8,4
Zorgverzekeringswet: SGGZ en BGGZ 8,5
Gemeentelijk domein: Jeugd en MAZ 8,0
Forensisch 8,2

Conclusies

  • Cliënten die ambulant bij NK zijn behandeld en de CQI-vragenlijst hebben ingevuld, zijn erg tevreden over de behandeling die zij bij NK hebben gehad (8,4 gemiddeld). Dit is gelijk aan het cijfer over 2023.
  • De cliënten die klinisch zijn behandeld en de CQI-vragenlijst voor klinische behandelingen gevuld hebben geven de klinische behandeling gemiddeld een 8,1. Dit is iets lager dan afgelopen jaar (toen was het 8,2) maar nog steeds netjes boven de 8.

Tevredenheidsmetingen gemeentelijk domein 2024

Ook tevredenheidscijfers van 2024 voor WMO-begeleiding en de woonvoorziening in Eindhoven zijn bekendgemaakt. We zijn trots om te zien dat onze cliënten ons met hoge cijfers beoordelen, een 9,1 voor WMO-begeleiding en een 6,8 voor de woonvoorziening in Eindhoven.

Wmo-begeleiding

Bij de Wmo-begeleiding is de vragenlijst door 62 cliënten volledig ingevuld. Zij geven hun begeleiding een prachtige 9,1 als gemiddeld cijfer. Dit is een groot compliment voor al onze medewerkers die met toewijding en energie werken aan het welzijn van onze cliënten. Sommige cliënten plaatsten een persoonlijke opmerking over de begeleiding op het vragenformulier: “Ik krijg eindelijk de hulp die ik nodig heb. Ik voel me gehoord en serieus genomen.”

Uit de enquête blijkt:

  • 86,9% van de cliënten voelt zich altijd serieus genomen door de begeleider (13,1% meestal).
  • 70,5% vindt dat de begeleiding altijd naar wens is uitgevoerd (27,9% meestal).
  • 67,2% ervaart de begeleiding als de juiste voor hun probleem (27,9% meestal).
  • 73,8% geeft aan altijd mee te kunnen beslissen over de uitvoering van hun begeleiding.
  • 77,4% zou de Wmo-begeleiding van NK “zeker” aanbevelen aan anderen.

Woonvoorziening Eindhoven

Voor de woonvoorziening in Eindhoven ligt de gemiddelde beoordeling op 6,8. Dit laat zien dat er waardering is, maar ook ruimte voor verbetering.

Uit de enquête blijkt:
45,5% van de bewoners voelt zich altijd veilig in de woonvoorziening.
36,4% ervaart het wonen als prettig, maar eenzelfde percentage noemt het gemiddeld.
27,3% geeft aan dat de woonvoorziening altijd schoon wordt gehouden.

Wil je de rapporten volledig nalezen? Neem dan contact op met beleidsmedewerker Femke Knops (via receptie locatie Vught).

Aantal medewerkers

Aantal fte per 1 januari 2024: 732.64
Aantal medewerkers per 1 januari 2024: 897

Aantal fte per 31 december 2024: 744.61
Aantal medewerkers per 31 december 2024: 909