“Mijn zoon van zestien heeft geblowd! Is-ie nu verslaafd?”
29 oktober 2019De meestgestelde vragen aan Advies en Informatie
Wie vragen heeft over gebruik, verslaving of behandeling, kan terecht bij onze afdeling Advies en Informatie. Cliënten, naasten, maar ook huisartsen of andere professionals: A&I deelt graag haar kennis en tips met iedereen. Hoewel verslaving voor veel mensen nog een taboe is, schrikken A&I-medewerkers Ilke en Marieke van geen enkele vraag. Ze vertellen over de vragen die zij het meest krijgen, en wat ze daarop antwoorden. Dat zijn soms eenvoudige vragen, bijvoorbeeld over de kosten van cocaïne, maar ook heftige dilemma’s. Wat zou ú antwoorden op de vraag van een moeder: “Moet ik mijn gebruikende kind het huis uit zetten?”
“Is mijn kind misschien verslaafd?”
Ilke: “Het grootste deel van de telefoontjes die wij krijgen, is van naasten. Ouders bellen vaak als ze signalen bij hun kind zien waar ze zich zorgen over maken. Bijvoorbeeld slecht eten, tegenvallende schoolresultaten of veel van huis zijn.”
Marieke: “Of juist een kind dat zich opsluit in zijn kamer en urenlang zit te gamen. Wij stellen dan vooral vragen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen. Urenlang gamen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als een kind ook andere activiteiten heeft, regelmatig vrienden ziet, het op school naar zijn zin heeft, dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Maar komen andere leefgebieden in het gedrang, dan gaan er bij ons wel belletjes rinkelen.”
Ilke: “Ouders willen ook graag weten of ze hun kind op gebruik kunnen laten testen, maar los van het feit dat dat bij ons alleen kan in combinatie met een behandeling, adviseren wij om vooral het gesprek aan te gaan. Kies een rustig moment, geef aan welke signalen je ziet en spreek je zorg uit. Ook is het belangrijk dat ouders zelf genoeg kennis hebben van de middelen die hun kind gebruikt. Lukt het om samen afspraken te maken? Zo nee, dan is het ook mogelijk om een laagdrempelig gesprek te voeren met een van onze medewerkers van Preventie.”
“Moet ik mijn gebruikende kind het huis uit zetten?”
Marieke: “Je hoort vaak dat ouders heel lang heel ver gaan om voor hun verslaafde kind te blijven zorgen, ook als dat kind al lang volwassen is. Zonder dat ze dat zelf door hebben, faciliteren ze de verslaving van hun kind. Ze betalen de rekeningen en de huur, lossen schulden af bij de dealer, enzovoorts. Maar daarmee houden ze de verslaving mede in stand en liggen de gevolgen onvoldoende bij de verslaafde. Voor ouders is het een verschrikkelijke beslissing om te besluiten: tot hier en niet verder. Aan de telefoon zeggen ze dan ‘Ik kan hem toch niet op straat zetten? Dan gaat het helemaal fout.’ En dat is ook vreselijk, want dan zien ze hun kind afglijden. Maar vaak ontstaat er pas motivatie om te veranderen als de verslaafde zelf alle gevolgen ervaart. Ouders kunnen er natuurlijk nog steeds zijn voor hun kind, maar het stoppen met faciliteren en het stellen van grenzen is wel belangrijk.”
“Mijn drinkgedrag zorgt voor steeds meer problemen, maar ik wil niet opgenomen worden!”
Ilke: “Natuurlijk bellen ook mensen die zelf problemen hebben door hun gebruik. Zoals een meneer die dagelijks drinkt, nu steeds meer ruzie krijgt met zijn vrouw en de zorg voor de kinderen niet meer aan kan… Je vraagt dan uit waar de problemen liggen, op welke leefgebieden, en wat de functie is van het gebruik. Wat levert de alcohol op? Deze meneer wist ook gewoon niet hoe hij in zorg kon komen. Voor een deel geef je dan praktische uitleg, maar in veel gevallen zijn wij het eerste contact, dus proberen we ook de drempel te verlagen. Want iedereen kan een verslaving ontwikkelen!”
Marieke: “Veel mensen denken ook dat ze opgenomen moeten worden, maar bij slechts 15% van onze cliënten is opname onderdeel van de behandeling. Het liefst behandelen we mensen ambulant. Verslaving speelt zich af in de eigen omgeving, dus willen we het liefst met de cliënt aan het herstel werken in de eigen omgeving.”
“Is hij nog wel te redden?”
Marieke: “Je merkt dat mensen over het algemeen heel weinig kennis hebben van middelen, verslaving en herstel. Bijvoorbeeld ouders die meteen in paniek zijn als hun zoon van zestien een keer heeft geblowd. Of een vrouw die vraagt of haar partner nog wel te redden is, terwijl hij zijn leven wel op orde heeft, maar drie keer in de week cocaïne gebruikt. Maar ook mensen die zich juist te weinig zorgen maken, zoals een vader die het niet nodig vindt dat zijn dochter – die met alcoholintoxicatie in het ziekenhuis belandde – een gesprek aangaat met Preventie. Want, zo zei hij, dat hoort er toch bij als je jong bent… Wij geven dan vooral uitleg over de risico’s, dat experimenteren er wel bij hoort, maar comazuipen toch echt niet…”
“Wat kost een gram cocaïne?”
Marieke: “Ook professionals bellen ons, bijvoorbeeld een gemeenteambtenaar die wil weten wat een gram coke kost – ongeveer € 50 – en die zich afvraagt of een bepaalde hoeveelheid drugs die bij een politie-inval gevonden is, wijst op dealen of op eigen gebruik. GHB in grote hoeveelheden kan nog steeds onder eigen gebruik vallen, maar in combinatie met een behoorlijk aantal xtc-pillen en grote geldbedragen lijkt het toch een ander verhaal te worden.”
Ilke: “Of een huisarts, die wil overleggen over een casus.”
Marieke: “Of begeleiders op woongroepen voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Overigens kunnen wij, los van telefonisch advies, ook afspreken dat onze afdeling Preventie met zo’n instelling in gesprek gaat, om te bespreken hoe het team met gebruik om kan gaan. We doen meer dan alleen advies en informatie geven aan de telefoon of via de chatservice vanuit het Trimbos-instituut. Zo kunnen bijvoorbeeld groepjes studenten van beroepsopleidingen, zoals SPH, social work of verpleegkunde, bij ons terecht voor een informatiebijeenkomst over verslaving en herstel, die we samen geven met een ervaringswerker.”
Ilke: “We zijn elke werkdag beschikbaar om direct mee te denken en te adviseren als het om verslaving gaat, en we doen dit met veel passie! Dus iedereen die vragen heeft of advies wil, bel of mail ons gerust!”
De afdeling Advies en Inschrijving is op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 073-689 90 90 en via de mail op hulp@novadic-kentron.nl. Ook via onze website kun je een vraag stellen of een terugbelverzoek sturen.