Digitale intake vanaf nu mogelijk bij Novadic-Kentron
16 augustus 2021NK zet nóg een mooie stap in de digitalisering van de zorg. Na eerder dit jaar het cliëntportaal te hebben gelanceerd, is nu ook de digitale intake bij Novadic-Kentron live! Zo kunnen cliënten* voor het intakegesprek voortaan zelf vanuit hun eigen vertrouwde omgeving de intakevragenlijst (MATE-Q) invullen. En blijft er tijdens het intakegesprek meer tijd over om dieper in te gaan op de hulpvraag.
Hoe ziet de digitale intake eruit?
Een intake bestaat uit het invullen van een online intakevragenlijst (de MATE-Q) en een intakegesprek met een behandelaar. Twee weken voor het geplande intakegesprek ontvangt de cliënt een brief. Hierin staan de persoonlijke inloggegevens voor het online portaal van NK in Minddistrict. In dit portaal kan de cliënt de vragenlijst invullen. Tijdens het intakegesprek, dat ook online kan plaatsvinden, neemt de behandelaar samen met de cliënt de antwoorden op de vragen door en vullen ze deze waar nodig aan. Op basis van deze informatie maakt de behandelaar een inschatting van de (ernst van de) verslaving en wordt een passend behandelplan opgesteld.
Voordelen van de digitale intake
- De drempel voor een cliënt om om hulp te vragen ligt lager en de cliënt kan in de vertrouwde (thuis)omgeving aan de intake beginnen.
- De cliënt kan zelf bepalen waar en wanneer hij of zij de vragenlijst invult en kan dit in eigen tempo doen.
- Doordat de cliënt voorafgaand aan het gesprek de vragenlijst invult, is er tijdens de intake meer tijd voor het dieper ingaan op de antwoorden.
- Het bespaart de cliënt reistijd en reiskosten, als ook het intakegesprek online plaatsvindt.
Bron: Minddistrict.com
Meer weten?
Wil je meer weten over de digitale intake? Neem dan contact met ons op via hulp@novadic-kentron.nl of 073-689 90 90.
*Voor cliënten van de Forensische verslavingszorg en voor jeugd tot en met 18 jaar geldt de digitale intake niet en blijft de huidige intakeprocedure van toepassing.