Online behandeling: flexibel en efficiënt, maar helaas nog niet zo populair bij cliënten en hulpverleners
30 maart 2016Al een aantal jaar biedt Novadic-Kentron online behandeling. Cliënten werken online, waar en wanneer ze zelf willen, aan hun herstel. Ze maken opdrachten en via berichten hebben zij contact met hun persoonlijke behandelaar. Als dat nodig is, kan ook een gesprek gepland worden. Online behandeling vindt namelijk meestal plaats in combinatie met face-to-facebehandeling. Nieuwe én bestaande cliënten, maar ook hun naasten, kunnen gebruikmaken van online behandeling. Toch moeten kennelijk nog veel cliënten, maar ook hulpverleners, wennen aan het idee van hulp op afstand. Jammer, want online behandeling biedt veel voordelen.
Een van de hulpverleners die wel al volop gebruik maakt van online behandeling, is Nelleke van de Bilt, gedragstherapeut en senior behandelaar in Den Bosch. Zij behandelt zo‚’n 20% van haar cliënten met online behandeling, voornamelijk in combinatie met face-to-facebehandeling. Nelleke: “Na de intake maken we een behandelplan waar online behandeling een onderdeel van kan zijn. Samen met cliënt kunnen we kiezen uit meer dan honderd online behandelmodules. Bijvoorbeeld de module Middelen: vijftien online sessies met als doel controle over middelengebruik te krijgen. Maar er zijn ook modules voor bijvoorbeeld Beter slapen of Minder piekeren. Online behandeling is erg klantvriendelijk. Cliënten werken in hun eigen tijd en omgeving en op ieder gewenst moment aan hun herstel. Ze hebben geen reistijd of reiskosten en hoeven niks uit te leggen aan hun werkgever.”
Nelleke werkt graag met online behandeling. Ze ziet het als een prima behandeling voor cliënten die op zoek zijn naar een betere kwaliteit van leven voor henzelf en hun omgeving. Wel is het belangrijk dat de cliënt regelmatig aan de online behandeling wil en kan werken. Nelleke: “Er zijn ook cliënten die geen beschikking hebben over een goede verbinding en apparatuur of die de discipline niet op kunnen brengen. Dan is online behandeling minder geschikt. Maar voor de meeste cliënten werkt het heel goed.”
“Schrijven ligt me beter dan praten”
Kees, 59 jaar en verslaafd aan alcohol, volgt online behandeling. Kees: “Het is de eerste keer dat ik hulp krijg. We zijn via de huisarts bij Novadic-Kentron terecht gekomen. In overleg met mevrouw Van de Bilt is afgesproken dat ik online behandeling zou volgen in combinatie met gesprekken. Ik gebruik voor die behandeling mijn smartphone, die heb ik altijd bij de hand. Ik krijg iedere week opdrachten van de behandelaar. Daaraan werk ik trouw, ik wil van die alcohol af. Die online behandeling werkt prima voor mij, omdat schrijven me beter ligt dan praten.”
“Ik hoef niks te vertellen op mijn werk”
Ook Jolanda, 24 jaar en verslaafd aan ketamine, werkt aan haar problemen met online behandeling: “Ik liep bij een psycholoog omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Omdat het ketaminegebruik daarbij een rol speelde, stuurde hij mij naar de huisarts. Die verwees me naar jullie. Toen Nelleke vertelde over online behandeling, heb ik daar meteen gebruik van gemaakt. Ik heb een baan voor 32 uur en die wil ik niet op het spel zetten. Ik kan nu gewoon gaan werken en hoef daar niets te vertellen. Een keer per week zie ik Nelleke, daarnaast doe ik opdrachten voor de online behandeling met mijn smartphone. Vooral met mijn dagboek ben ik heel actief geweest.”
Direct terugval vastleggen
Ondanks de positieve ervaringen, blijft het aantal cliënten dat gebruik maakt van online behandeling achter bij de verwachtingen. Beleidsmedewerker Martin Reddemann, aanjager van online behandeling binnen Novadic-Kentron: “Op dit moment maakt 5% van onze cliënten, voornamelijk die van de BasisGGZ, gebruik van online behandeling. Dat blijft achter bij het streefpercentage van 20%. Dat is erg jammer, want de hoge efficiency draagt bij aan de betaalbaarheid van de zorg. Maar daarnaast heeft online behandeling ook veel voordelen voor cliënten. Naast een behandeling volgen waar en wanneer je dat zelf wilt, is het ook belangrijk dat cliënten direct als het nodig is aan hun herstel kunnen werken. Voor online behandeling kan de computer worden gebruikt, maar ook smartphone en tablet, en er komen steeds meer apps die de behandeling ondersteunen. Cliënten kunnen dus meteen bij bijvoorbeeld terugval vastleggen waarom en in welke situatie die terugval plaatsvond. Dat heeft een grote meerwaarde. We proberen dus zowel hulpverleners als cliënten te motiveren vaker online te behandelen. Online behandeling is flexibel en efficiënt, het is de hoogste tijd dat we deze behandelvorm omarmen!”
Meer weten over online behandeling?
Lees hier alles over online behandeling. U kunt ook meteen uw middelengebruik testen en u online direct aanmelden.