CLIËNTTEVREDENHEID 2023

In dit artikel vind je de belangrijkste cijfers van 2023: je vindt hier cijfers over de totale instroom van cliënten en specifiek over jongeren. Je vindt er informatie over het aandeel klinische behandeling, verschillende leeftijdscategorieën en primaire problematiek. Verder vind je een terugkoppeling over de cliënttevredenheid en ketenpartnerstevredenheid in 2023. Ten slotte vind je in dit artikel cijfers over ons personeelsbestand in 2023.

Alle cliënten

In 2023 waren 6949 cliënten in behandeling, versus 7122 in 2022. Van hen zijn 1018 cliënten klinisch opgenomen. Dit zijn alle opnames, ook andere financieringsstromen dan DBC en DBBC, maar exclusief woonvoorzieningen (hostels).

Primaire problematiek Aantal
Alcohol 2593
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) 1147
Opiaten 777
Cannabis 948
GHB 110
Gokken 204
Medicijnen (o.a. benzodiazepines) 354
Internet (gamen, chatten, erotiek) 54
Ketamine 121
Xtc 9
Overig1 158
Onbekend2 474

1 Bijvoorbeeld: lachgas, nicotine, hallucinogenen

2 Bijvoorbeeld omdat cliënten zich nog in de intake/diagnostiekfase bevinden, omdat ze alleen nog urinecontroles krijgen of omdat het cliënten zijn van de dag- en nachtopvang, een woonvoorziening of cliënten die behandeling krijgen via huisartsenpraktijken (onderaannemerschap)

Geslacht Aantal
man 5148
vrouw 1795
onbekend 6
Leeftijd Aantal
<18 115
18-23 671
24-50 4096
50+ 2067

Jeugd en jongeren (12-24 jaar)

In 2023 zijn in totaal 786 jongeren behandeld (van wie 125 klinisch), versus 752 in 2021.

Primaire problematiek Aantal
Cannabis 281
Opwekkende middelen (cocaïne, amfetamine) 128
Alcohol 77
Gamen 11
Gokken 39
GHB 2
Xtc 6
Opiaten 8
Overig 133
Onbekend 101
Leeftijd aantal
13 7
14 5
15 19
16 38
17 46
18 81
19 90
20 108
21 119
22 140
23 133
Geslacht Aantal
Man 561
Vrouw 223
Onbekend 2

Cliënttevredenheid

Cliënttevredenheid bij behandeling meten we met de CQI-GGZ-VZ-AMB: een online vragenlijst met dertien vragen die de cliënt aan het einde van de behandeling anoniem invult. N is het aantal cliënten die hebben meegedaan, Gem is de gemiddelde totaalscore op cliënttevredenheid (van 0 tot 10). De Specialistische GGZ en de Basis GGZ zijn binnen NK ondergebracht binnen hetzelfde team. In 2023 zijn we gestart met de CQI-vragenlijst voor de klinieken, die cliënten aan het einde van de opname invullen.

  N Gem
Totaal NK (gemeten met CQI) 673 8,4
Zorgverzekeringswet: SGGZ en BGGZ 580 8,4
Gemeentelijk domein: Jeugd en MAZ 139 8,2
Forensisch 31 8,3

Conclusies

  • De totale cliënttevredenheid is in 2023 gelijk gebleven ten opzichte van 2022 (een 8,4). NK heeft eraan gewerkt om meer cliënten de vragenlijst te laten invullen. Dit heeft succes gehad, want er zijn in 2023 673 vragenlijsten ingevuld, ten opzichte van 418 in 2022. Hierdoor weten we nog beter wat cliënten van de zorg vinden. Het is goed om te zien dat de waardering van de behandeling hoog blijft.
  • Cliënten die ambulant bij NK zijn behandeld en de CQI-vragenlijst hebben ingevuld, zijn erg tevreden over de behandeling die zij bij NK hebben gehad (8,4 gemiddeld).
  • In maart 2023 zijn we gestart met de afname van de CQI-GGZ-VZ in de ZVW klinieken. Over de periode maart t/m december 2023 zijn er 254 vragenlijsten ingevuld met een gemiddelde beoordeling van 8,2.

Tevredenheidsmetingen gemeentelijk domein 2023

Ook tevredenheidscijfers van 2023 voor WMO-begeleiding en Advies & Informatie zijn bekendgemaakt. We zijn trots om te zien dat onze cliënten ons met hoge cijfers beoordelen, een 8,9 voor WMO-begeleiding en een 9,3 voor Advies & Informatie.

WMO-begeleiding

Bij de WMO-begeleiding is de vragenlijst door bijna zeventig cliënten volledig ingevuld. Zij geven deze begeleiding een indrukwekkende 8,9 als beoordelingscijfer. Een mooi compliment voor al onze medewerkers die onze cliënten met tomeloze energie bijstaan. Sommige cliënten plaatsten een persoonlijke opmerking over de begeleiding op het vragenformulier: “Tot nu toe gaat alles geweldig en goed en wil ik dat de situatie zo blijft. Ik krijg eindelijk goede hulp.”

De mensen bij ons in behandeling zijn positief over alle bevraagde onderdelen:

  • 94% van de cliënten voelden zich altijd serieus genomen door de begeleider (4% ‘meestal’).
  • 67% gaf aan dat de begeleiding altijd naar wens werd uitgevoerd (32% ‘meestal’).
  • 70% zou de begeleiding van NK zeker aanbevelen aan anderen met hetzelfde probleem (17% ‘waarschijnlijk wel’).
  • 63% vond de begeleiding altijd de juiste voor het probleem (30% ‘meestal’).
  • 63% van de cliënten heeft altijd mee kunnen beslissen over de uitvoering van de begeleiding (24% ‘meestal’).
  • 54% van de cliënten vond de begeleiders altijd goed bereikbaar (42% ‘meestal’).

Advies & Informatie

Ook onze afdeling Advies & Informatie wordt hoog beloond met een 9,3. Een prachtig resultaat! In het na­jaar van 2023 heeft Ad­vies & In­for­ma­tie een on­der­zoek uit­ge­voerd om in kaart te bren­gen hoe te­vre­den bellers zijn over on­ze dienst­ver­le­ning. Bij­na honderd bel­lers (bur­gers met (hulp)vra­gen, naas­ten en pro­fes­si­o­nals) heb­ben mee­ge­daan aan dit on­der­zoek. Een beller liet ons weten: “Uitstekende hulpverlening en ik heb het gesprek als extreem prettig ervaren. Veel meer dan waar ik op gehoopt had toen ik belde.”

De uit­komst maakt ons trots! Wij zijn blij dat we van be­te­ke­nis zijn voor de men­sen in Noord-Bra­bant.

Wil je de rapporten volledig nalezen? Neem dan contact op met beleidsmedewerker Femke Knops (via receptie locatie Vught).

Aantal medewerkers

Aantal fte per 1 januari 2023: 756
Aantal medewerkers per 1 januari 2023: 886

Aantal fte per 31 december 2023: 737
Aantal medewerkers per 31 december 2023: 874